14 december 2011

”Våga ta steget, våga riskera din trygghet”

 Jakob ”Eke” Törneke är en vanlig, inspirerande person som har valt att leva och bo tillsammans med andra i kollektiv. Han tycker att det är mycket lättare att börja ta steg på vägen om man gör det tillsammans.


Vad fick dig att vilja bo i kollektiv?
För mig föddes tankarna om kollektivliv under min tid som ungdomsledare. Jag bodde själv i en gigantisk längenhet (30 m2, reds. anm) och hade massa tid över för mig själv och mina tankar. Det var urtråkigt! Varje gång jag kom på något intressant så fanns det ingen att dela det med.
Där föddes mycket av min längtan att hitta en gemenskap med andra kristna som gick djupare in i vardagen. Så en dag fick jag ett mail från en vän som undrade om jag ville bo i kollektiv i höst. Jag var såld direkt och utifrån den längtan hos mig och mina vänner började vi sedan bilda kollektivet.

Hur ser ert kollektiv ut idag?
I skrivande stund består vårt kollektiv av mig, och en kille som heter Jonas samt en familj med två föräldrar: Nils och Liv och tre barn: Edvin, 5, Ellie, 3 och Hillevi, 1.
För närvarande har vi också en plats ledig Så om du är sugen på att bo i en kristen gemenskap i Stockholm så hör gärna av dig till eke@albykollektivet.se

Vad är svårt och vad är bra?
Det svåra är att du alltid måste likställa andra människors intressen med dina egna. Som kollektivare måste du ständigt vara beredd på att offra din egen stolthet, tid och energi för andra människors skull. Och du måste påminna dig själv om att de andra gör samma sak för dig.
Det bästa med kollektivlivet är att du väldigt sällan behöver känna dig ensam och utan mål och mening. Det finns alltid någon annan att dela tankar och känslor med, som kan peppa dig  när du har en dålig dag.

Är det något som överraskade dig?
Trots att kollektivlivet är väldigt annorlunda mot hur jag levde innan så blir det väldigt snabbt en del av ens vardag. Saker som man trodde skulle bli jättehäftiga, jättejobbiga eller oerhört radikala blir väldigt snart något man vant sig vid. 

Vad skulle du vilja säga till dem som funderar på att välja kollektivlivet?
Jag tror att Gud kallar kristna människor till att leva som ljus i världen. Att konkret ta avstånd ifrån det egoistiska, materialistiska samhälle som vi i väst tynger hela världen med. Jag tror inte att kollektivet i strikt mening är lösningen på alla problem eller att alla kristna måste bo i kollektiv. Men jag tror att det är så mycket lättare att börja ta steg på vägen om man gör det tillsammans.
Det finns så många ursäkter att inte göra det, att stanna kvar i sin trygga bubbla så mitt råd blir: Våga ta steget, våga riskera din trygghet. Det kommer inte bli ett perfekt liv, det finns alltid saker att jobba på. Men om man skjuter upp det i väntan på det perfekta kollektivet så kommer man få skjuta upp det under resten av sitt liv.

Vad vill ni med ert kollektiv?
– Vi "räddar världen med linssoppa".
Eh, eller... alltså... vi har sagt att vi vill leva i gemenskap och på vårt eget lilla, enkla sätt göra världen till en bättre plats. Att predika Jesus för världen genom vårt sätt att leva. Det en symbolhandling, likt profeterna i GT vill vi utmana, få människor att tänka och visa på alternativ till det vedertagna sättet.
Men allt det där låter så ambitiöst och läskigt, för det mesta gör vi som alla andra, äter, sover, leker och allt det där andra vardagliga.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till våra läsare utifrån det?
Spontant skulle jag vilja säga att man kan tänka: "Jag kan förändra genom andra". Våra egna handlingar i sig påverkar väldigt lite, men alla dina handlingar påverkar också andra människor, och då kan det hända grejer.
Människor som Mandela, Martin Luther King, Basil II och Shane Claiborne har genom sina liv inspirerat andra människor till handling och på så sätt förändrat historien.
Som samhället ser ut idag har det aldrig varit enklare och aldrig varit svårare att påverka andra människor, på gott och ont. Sociala medier ger oslagbar snabb spridning av information till miljontals människor, men samtidigt måste man kämpa för att nå fram i bruset. DET, är en utmaning som kyrkan 2011 står inför!


Fakta:
Namn: Jakob "Eke" Törneke
Ålder: 23 år
Familj: Jag har välsignats med två föräldrar, två småsystrar, en flickvän och en drös kollektivsyskon
Gör: Jag pluggar Bysantinsk Kulturhistoria på Uppsala Universitet
Favoritsysselsättningar: Lek, träning och planering

1 kommentar:

  1. jättebra! hurra!
    om någon vill bo i kollektiv i örebro istället har mitt kollektiv en plats tom, mejla maja_ekstrom@hotmail.com.
    sen vill jag även tipsa om sammankomst för kristna kommuniteter och kollektiv, kommer gå av stapeln i februari.. för den som är extra intrsserad http://kommuniteter.se/sammankomst-2012/

    SvaraRadera