19 december 2011

Det finns plats

Mitt livs största förändring skedde när jag var fjorton år. Då blev jag kristen. Kulissen: ett skidläger med svett, mögel och matos som rekvisita. Huvudrollsinnehavare: Gud. Endast. Världens frälsare rakt in i mitt bräckliga tonårshjärta. Och jag som trodde att det inte fanns plats för något annat än kärleksbekymmer där. Så ofattbart, ogreppbart, oändligt.

I årets julkalender på SVT får vi möta klappsnapparen Kurre som en kylig vinterkväll finner en liten flicka på sin trapp. Charlie, vilket blir flickans smeknamn, påstås vara Kurres dotter. Nu förefaller det sig så att klappsnappare varken har tid för döttrar eller omsorg, så Kurre lämnar illa kvickt in flickan på stadens barnhem. Givetvis så dröjer det inte länge förrän han ångrar sig och redan samma natt hämtar han tillbaks Charlie för tre riksdaler och trettio öre. Och hör och häpna! Till sin förvåning upptäcker Kurre att det finns gott om plats för Charlie i hans hjärta och liv. Det visar sig bli en utomordentligt bra förändring!



Det finns så många människor som är rädda för kärleken, som är rädda för att släppa andra nära inpå livet. Kanske för att de tror att de inte är kapabla till att älska eller dela med sig. Eller kanske för att de har blivit sårade. I det senare fallet funderar jag på om det inte är så att ju större hål klubban slagit genom märgen, desto mer går att hälla däri.

Hursomhelst, med tanke på min lilla fältstudie här ovan vill jag komma till poängen: Visst har vi så mycket mer plats i våra hjärtan än vi tror? Jag menar, vem kunde ana att Gud, av allt mitt livs bråte, skulle lyckas timra ihop ett tempel till hans ära? Att en evig gud skulle rymmas i mig? Eller att ficktjuven Kurre skulle ta Charlie till sitt hjärta? Du kanske har upplevt det någon gång, när du skaffar en partner eller en riktigt god vän – helt plötsligt märker du att det finns så mycket rum inom dig, så många outnyttjade dimensioner, så mycket potential till att älska, om du bara vågar. Så, till dig som inte tagit emot Gud i ditt hjärta, till dig som är rädd för kärleken och till dig som inte riktigt vågar släppa in människor i ditt liv: Kanske är det dags för en förändring. Det finns plats.

1 kommentar: