10 december 2011

”Kanske är det Guds egen längtan som finns inplanterad i oss”

Annika Spalde är diakonen och fredsaktivisten som flera gånger har suttit i fängelse för civil olydnad! En riktigt inspirerande kvinna som dessutom har skrivit mycket läsvärda böcker. 


Hej Annika, ser du fram emot jul?
Jag ser fram emot att vara med min familj i Göteborg och sedan min mans familj i Sundsvall och bara ta det lugnt.

Vad gör dig arg?
Jag blir arg av bekvämlighet - när man inte tar hänsyn till att ens livsstil skadar andra. Till exempel genom att köpa produkter från djurindustrin, trots att man vet att djuren far illa där.

Var i har du ditt engagemang? Och på vilket sätt finns Gud i engagemanget?
Jag är bland annat engagerad i arbetet mot vapenhandel, för en rättvis fred i Palestina, och för djurens rätt att leva värdiga liv. För mig är det ett sätt att öppna hjärtat för Gud att öppna det för andra varelsers lidande, eftersom Gud finns hos dem och lider med dem. Jag tänker också att Gud har en passion för rättvisa, längtar efter en bättre värld, precis som så många av oss människor gör. Kanske är det faktiskt Guds egen längtan som finns inplanterad i oss.

Vad innebär ickevåld?
Ickevåld handlar om att aktivt bygga fred och ingripa mot våld och förtryck. Det kan se ut på många olika sätt. En forskare, Gene Sharp, har beskrivit hela 198 olika ickevåldsmetoder.
Det är också en existentiell, andlig livshållning för många, något man vill ska genomsyra hela ens liv, med respekt för allt levande.

Vad betyder det för dig att vara kristen och feminist?
Det betyder rätt mycket detsamma som för icke-kristna feminister tror jag. Förutom detta att jag också ser att kvinnoförtryck finns inom kyrkans värld, och t.ex. att den manliga dominansen inom teologi och förkunnelse har påverkat hur kristna uppfattar Gud. När man reflekterar över Bibelns texter, som ju är flera tusen år gamla, är det extra viktigt att se hur den tidens kvinnosyn påverkade texternas innehåll.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till
våra läsare utifrån det?
Välj en fråga som du känner engagemang i, gå samman med andra, studera och planera aktiviteter tillsammans! Det är alltid roligare att göra saker i en gemenskap med andra. Men det finns också mycket man kan göra på egen hand, som att konsumera etiskt, placera pengar etiskt och söka en enklare livsstil som inte belastar jorden så mycket.
Läs en bok om ickevåld och låt dig inspireras av allt som "vanliga människor" kan göra för en bättre värld.

Fakta om Annika:
Namn: Annika Spalde
Ålder: 42
Familj: Maken Pelle Strindlund och kollektivkamraten Martin Smedjeback. Mamma och syster med familj.
Gör: Skriver, föreläser och jobbar ideellt i olika organisationer.
Favorit sysselsättningar: Läsa teologi, gå på café med Pelle, yoga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar