21 december 2011

”Det vi gör blir som ringar på vatten”

Monika Augustsson är en härlig människa som brinner för det hon gör och som verkligen inspirerar med sitt arbete. Tillsammans med sin man grundade hon församlingen Josua i Gamleby, som nu bland annat driver ett behandlingshem för missbrukare.

Hur började det?
Jag och min man gifte oss -77, de första åren som gifta började vi komma i kontakt med människor som behövde hjälp på olika sätt. Vi fyllde vårt hem med ungdomar och människor med olika själsliga och andliga behov. Men med tiden blev det allt svårare för oss eftersom vi fick barn och vårt arbete tog mycket tid. Därför upplevde vi en Guds ledning i att starta en församling med starkt socialt engagemang, vi behövde organisera arbetet och vara fler som hjälpte till.

Hur vågade ni satsa?
Vi vågade satsa för vi kände så oerhört mycket för de olika människor vi kom i kontakt med. Vi ville så gärna vara till hjälp!

Vad har ni för verksamhet idag?
Vi startade församlingen i oktober 1987 och har från början samarbetat med Evangeliska frikyrkan. Idag bedriver vi ett behandlingshem för missbrukare, en grundskola från 1-9an, fritidshem och dagis. Vi har byggt ett servicehem för äldre, en restaurang och ett eget skolkök.

Har ni stött på många problem på vägen?
Problem stöter vi på hela tiden. Egentligen är det något av ett omöjligt projekt, men med duktiga medarbetare och Guds hjälp har vi nu hållit på i 24 år.

Vad är det du jobbar med?
Jag arbetar med allt möjligt: Själavård, undervisning, ledarfrågor, planering och organisationsfrågor, inredning, mötesplanering och praktiskt arbete!

Hur orkar du?
Den frågan har jag själv ställt mig många gånger. Naturligtvis blir jag trött och ledsen ibland, men jag känner att det är detta jag ska göra, så jag skulle inte trivas med att göra något annat. Man får inte glömma att när man arbetar med människor så får man så mycket tillbaka. Min tro på Gud ger mig också styrka och motivation.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till våra läsare utifrån det?
Följ ditt hjärta! Våga göra skillnad! Det vi gör blir som ringar på vatten och gör en enorm skillnad. Ta det lugnt och gör inte allt på en gång. Gå ett steg i taget, lär av erfarenheter när allt inte blir som man har tänkt sig. Ge inte upp utan fortsätt ändå!

Fakta:
Namn: Monica Augustsson
Ålder: 57 år
Familj: Man, barn och 2 barnbarn
Gör: Arbetar i församlingen Josua
Favorit sysselsättningar: Ta en tur med min man i vår husbil och att måla. Njuta av sköna soliga dagar när tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar