1 december 2011

”Dålig samvete är ingen sund drivkraft till förändring”

Emil Jensen är mannen som skriver lysande låttexter om de där riktigt viktiga frågorna. På scenen blandar han sin musik med lysande lyrik och komik. ”Hur orkar man inte engagera sig?” undrar Emil.

Emil Jensen  (foto: Peter Westrup)
Hej Emil, vad ska du göra till Jul?
I år har jag turnerat så otroligt mycket och släppt både skiva och bok. Den 20:e december har jag mitt sista uppträdande i SVT, sen ska jag ta en månad när jag varken uppträder, gör några intervjuer eller ens skriver. Och kanske inte ens tänker. Jag ska bara hänga med människor jag tycker om och som jag träffat alldeles för lite under året.

Du skriver fantastiska låtar och dikter! Min personliga favorit är låten: Inte vackrast i världen. Men hur gör du för att komma ihåg all text?
Tack så hemskt mycket! Låttexterna brukar jag kunna så fort jag skrivit färdigt dem. De långa monologerna mellan låtarna har också någon slags inneboende rytm och musik som gör det lättare att lära sig. Men jag har ett extremt bra minne, vilket ju är både en välsignelse och förbannelse. Min senaste föreställning var ett par timmar lång och då hade jag väldig glädje av mitt minne. Men när man vill förtränga saker är det en klar nackdel! 

Har du någon dikt eller låt som är din personliga favorit?
Jag lyssnar ju aldrig på mig själv, men jag tycker nog allra bäst om att spela de låtar som berättar små historier. Som Växlande Molnighet på nya skivan. Och Sländornas Dag på skivan Orka då. Fast nej, jag kan inte välja ut någon. Jag tar tillbaka.

Vad gör dig arg?
Senast jag blev arg var när Moderaterna gick ut med att det var de som införde allmän rösträtt, rösträtt för kvinnor och att de var motståndare till aphartheid-regimen i Sydafrika, när det ju var precis tvärtom! Moderaterna var mot allmän rösträtt, mot rösträtt för kvinnor och för aphartheid! Och det är de säkert fortfarande...

Var har du ditt engagemang?
Jag har alltid engagerat mig i mänskliga rättigheter. Det började faktiskt mot just apartheiden i Sydafrika när jag gick i högstadiet. Och när man väl blivit engagerad i en fråga märker man ganska snabbt hur allt hör ihop och är delar av samma fråga. Men det är fortfarande mänskliga rättigheter som lite är fundamentet i mitt engagemang. Och för mig är hållbar utveckling väldigt mycket en fråga om fördelningspolitik, solidaritet och global rättvisa, inte bara en miljöfråga. 

Var får du energi och drivkraft till att engagera dig?
Jag har genom åren märkt att orden "tankens obotliga pessimism och handlingens obotliga optimism" till väldigt stor del är en sanning. Så min fråga är snarare hur orkar man inte engagera sig? Det är ju då man blir tröttast! 

En annan otroligt viktig grej för mig är att kunna känna mig fri att göra bra saker utan att för den sakens skull göra allt rätt och bra. Det känns som att i Sverige förväntas man vara så otroligt konsekvent - gör man något bra ska man göra allt perfekt. Det tror jag bara hämmar folk. Och sprider dåligt samvete. Och dåligt samvete har jag aldrig trott på som en sund drivkraft till förändring.

Du är en inspirationskälla för mig i ditt engagemang, men vad har du själv för inspirationskällor?
Tack, vad underbart att höra. Ingenting gör en gladare än att inspirera andra. När det gäller inspirationskällor, så är det något jag aldrig vet i förväg. Hade jag vetat exakt var jag kan hämta min inspiration så hade jag nog gått till den källan hela tiden med större och större hinkar! Det roliga med att inte riktigt veta vad som inspirerar en är att jag aldrig slutar söka. 

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till våra läsare utifrån det? 
Vi förändrar världen hela tiden - oavsett om vi vill det eller inte. När jag var aktiv i Ingen människa är illegal så blev det så tydligt. "Jag kanske bara ställer till det om jag gör något" är ju lätt att tänka. Men vi ställer garanterat till det om vi inte gör något!   

foto: Peter Westrup

Fakta:
Namn: Emil Jensen
Ålder: 37,2 - som en liten feber.
Familj: En massa olika figurer som jag tycker om
Gör: Artist
Favoritsysselsättningar: Det där är ju svårt att svara när man har lyxen att arbeta med det man älskar! 

2 kommentarer:

  1. Men åhå! Jag väljer helt klart Er över chokladen. Vilken fin julkalender. Det här känns som att det kan vara en bra start på dagen nu i mörka december. Pepp! Superstolt över er, vilket projekt! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Härligt! :) Tack fina du!
    kramar

    SvaraRadera