8 december 2011

Ockupera julen





När jag skriver detta så har jag lyssnat på Bo Kaspers Orkesters "En ny skön värld" några gånger. Jag brukar lyssna på den skivan på hösten (eller hösten och hösten, nu är det ju vinter -men det har regnat några dagar, gräset är grönt och jag såg just ett pilträd stå i blom i Örebro, så det är lätt att bli förvirrad). Oh well, jag brukar lyssna på den skivan på hösten och vintern. Om och om igen. Och om och om igen sjunger Bo "Vi bygger en ny skööön värld". Som om han verkligen menade det, fast det är jag som tvingar honom sjunga det. Om och om igen.

Vi går in i julen med ett spännande och galet år bakom oss. Den arabiska våren (som blev sommar, som blev höst, som blev vinter) har inspirerat en hel värld att tänka nytt och ifrågasätta de system som vi befinner oss i. Eller till och med vakna upp och upptäcka dem. Systemen. Bojorna. I väst har det några få har pratat om länge långsamt börjat bli en hjärtefråga för folket; den ständiga tillväxtens problematik, girigheten och pengakärleken. De sargade amerikanerna såg Mubarak falla och reste sig mot sitt eget system; bankerna och Wall Street. Och de ger sig inte, varken amerikanerna eller egyptierna. De fortsätter ockupera Tahirtorget, tills det blir förändring. De fortsätter ockupera Wall Street, tills det blir förändring.

Och nu är det Jul. Igen. Mitt bland alla revolutionerna har du precis nynnat till The Pogues "A Fairytale Of New York". Igen. Och Bo sjunger om en ny skön värld. Igen.

Det är mysiga tider som väntar och du och jag känner det i hela kroppen. Mys. Anrik mat och anrika traditioner. Bekvämt och tryggt. Men det är revolutioner i medvetandet och Bo Kaspers i öronen som gör att jag inte kan blunda. Bara för någon helg sen så tog vi upp det i min egen familj - vad i allt detta mysiga och trevliga kan vi tänka nytt kring? Vakna upp från? Och, inte så konstigt, satte vi huvudet på den spik som sticker upp lite över allt; konsumtionen. Julklapparna. Likt revolutionerna så frågade vi oss om det inte är dags nu. Är det inte dags att gå från att filosofera kring "den förfärliga julklappshetsen" till att ta göra någonting? Att städa upp bland traditionerna, och städa ut systemfelen. För det har blivit systemfel när julklappen är viktigare än närheten människa till människa, när vi spenderar på nytillverkat medan jordens resurser tar slut och vi visar kärlek genom en sak istället för en kram till naturen och till den vi älskar. Är det inte dags att ockupera julen?

Det är lätt för oss unga hipsters att bli cyniska mot konsumtionssamhället. Mot den nedåtgående köpspiralen. Allt som man vill sura kring. Men Bo fortsätter sjunga i mina hörlurar; "..fastän allting rasar kring oss, tror jag ändå det kan gå, det är nått underbart genetiskt, som fungerar då och då". Jag trycker paus och sjunger "Det är nått underbart gemensamt, som fungerar då och då". För hoppet om förändring ligger i det gemensamma. Det är den gemensamma strävan som är styrkan för ockupanterna på Wall Street och Tahirtorget. Och via det gemensamma slipper vi tro att det inte är någon idé. För det är en idé. Det kan gå. Tillsammans kan vi ockupera den där delen av julen som gått snett.

So, let's get praktisk. Här är några tips, länkar och idéer. Lämna gärna en kommentar med ditt bästa tips.
  • Ge dig själv en funderarstund. Det gör man för sällan. Fundera hur du personligen kan uttrycka närhet i jul.
  • Köp inget nyproducerat utan leta upp det du vill ge på andrahandsställen. Klassiska Blocket finns i samma dator som du läser det här i och i din stad finns säkert minst en second hand. Eller varför inte ge bort något av det du har hemma? Kolla in www.hemskankt.se och inspireras.
  • Ge bort upplevelser! Om du dessutom ger bort en miljövänlig naturupplevelse blir både den som fått presenten och naturen glad. En annan upplevelse är mat (jag blir verkligen glad av mat). Ska du kanske satsa på att göra 2012 års mest avancerade middag?
  • Ge bort ett medlemskap i en vettig förening.
  • Ge till de som behöver! Plantera träd där de behövs, ge mat till de som hungrar och kläder till de som fryser. Gör en riktigt fin sång om det och sjung den för din julklappskompis, ex "Mattias du ääär så vaarm och goo ändåå, så jag gav en dunjacka till ett barn som just fyllt tvååå".
  • "Skön medveten Jul" är en grupp på Facebook som samlar tips och idéer: https://www.facebook.com/group.php?gid=40136305823
  • Medveten konsumtion är en förening som har massa bra tips och en diger länkkatalog för dig som vill surfa vidare: www.medvetenkonsumtion.org
Psst. Glöm inte att lyssna på Bo Kaspers Orkester i YouTube-klippet ovan. Det utspelar sig ironiskt nog mitt i kommersen på NK. Skitbra.

10 kommentarer:

  1. får mig att tänka på en väns jul-sms häromåret: "i natt darrar herodes"

    SvaraRadera
  2. You inspire me man! Jag tar examen i Januari, efter har jag tid att engagera mig mer i dessa frågor. Tror vi ska samarbeta på något sätt då faktiskt!

    SvaraRadera
  3. Medveten konsumtion - bra sida!
    På tal om julklappar, jag säger bara, inventera:
    bokhyllan - behöver man spara en bok som man läst och inte tänker läsa om?
    badrumsskåpet - tjejer, hur mycket saker har ni i badrumsskåpet som ni inte använder?
    garderoben - kläder som inte passar eller inte används,
    och skafferiet - det går ju utmärkt att ge bort mat, ellet baka/laga något och ge bort...

    oj vilket långt inlägg...

    SvaraRadera
  4. Nu har jag också lyssnat på "en ny skön värld" hundra ggr typ. Bra låt :).
    Usch för överkonsumtion alltså! Jag spyr verkligen på't!
    Jag började med köpstopp för några månader sen för att stanna upp och tänka efter kring det här med konsumtion. Och det har verkligen fått mig att inse att det inte är särskilt mycket man behöver i materiell väg.
    http://notbuying.blogspot.com/ är en bra och peppande blogg :). /Elsa

    SvaraRadera
  5. Jag ursäktar mig på förhand, väldigt mycket, men jag behöver skriva av mig lite.
    Trots mina unga år är jag lite småcynisk och trött på utopier och när ord som "system" och "ockpera" används för frekvent. Hela Wall Street-grejen, som är så romatiserad, känns också som en sån västerländsk självfixerad pseudo-revolution. De tuffa "ockupanterna" inser inte att de är en del av problemet själva. De är ju rika, i ett globalt perspektiv, och håller hjulen rullande. Vad vill de uppnå egentligen?
    Själva huvudidén kan jag skriva under på dock.

    SvaraRadera
  6. Anton! Vi känner ju varandra så jag ska kosta på mig att säga emot. Jag tänker att det finns ett problem i att man har så otroligt höga krav på att människor ska kunna formulera en agenda på ett korrekt sätt. Här sitter vi på olika håll i den akademiska världen (som i sig är väldigt snäv och liten) och är cyniska över wall-streetrörelsen. ”De vet ju inte ens varför de är där” säger man. För mig är det här en bild av ett maktspråk – ett carl-bildt-språk – där man vägrar försöka förstå vad andra människor säger såtillvida att de inte använder precis de korrekta termerna. Inte speciellt kristet enligt mig.

    Wall-street är för mig människor som samlas för att de bär en magkänsla (som minsta gemensamma nämnare iaf) som säger dem att det ekonomiska systemet som vi lever i är skevt. Människor som liksom känner att någonting skaver i dem – trots att de kanske inte kan alla de ekonomiska termerna som man behöver kunna för att beskriva det. De kanske inte ens fattar att de själva är en del i allt - bara att alla beslut som känns stora och viktiga tas över deras huvuden. Klart att vi fattar vad de vill - om vi vill. Jag hade också varit cynisk över wall-street om det bara varit en facebookgrupp – men detta är faktiskt människor som med sina kroppar och med sin tid försöker säga något och bara det engagemanget tycker jag är värt att fira. Den handlingen ger mig hopp i alla fall!

    SvaraRadera
  7. jag skrev en sonett på ämnet (för skolan, annars skriver jag inte sonetter så ofta. det här är den första faktiskt...):

    Nu närmar sig igen en juletid
    med granna lampor och med glitter i
    vi firar runt mitt i en värld på glid
    det ropas högt ”köp mer så blir du fri,

    köp mer så kan du uppnå själens frid”
    Ja! Sväng dig loss i glad köphysteri
    och dämpa så din livsmelankoli
    (utan att se på människan brevid)

    Ja. Armbåga dig långt fram för att tömma
    ditt konto på nån fin present och glömma
    att det som räknas ju är det man tänker.

    Blott bländverk knäck och tomtar, glitter är
    slut redan då när tjugondan är här.
    Omtanken i ditt hjärta ständigt blänker.

    /Elisabet/Bettan Lindblom

    SvaraRadera
  8. Nice, Bettan! ;) /Emma F

    SvaraRadera