24 december 2011

  24.   
       Den som älskar mest vinner!     
I sam­ma trakt låg några her­dar ute och vak­ta­de sin hjord om nat­ten. Då stod Her­rens äng­el framför dem och Her­rens härlig­het lys­te om­kring dem, och de greps av stor förfäran. Men äng­eln sa­de till dem: ”Var in­te rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för he­la fol­ket. I dag har en frälsa­re fötts åt er i Da­vids stad, han är Mes­si­as, Her­ren. Och det­ta är teck­net för er: ni skall fin­na ett nyfött barn som är lin­dat och lig­ger i en krub­ba.” Och plöts­ligt var där till­sam­mans med äng­eln en stor him­melsk här som pri­sa­de Gud:
”Ära i höjden åt Gud
och på jor­den fred åt dem han har ut­valt.”
(Luk 2:8-14)

Jesus kom till jorden som ett liten skrynklig bebis, totalt beroende och utelämnad till andra människor. Som Guds son tror jag att Han kunde ha krävt mycket: att komma till jorden med pompa och ståt, att bli uppassad, få god mat och diverse privilegier. Men Han avstod och valde att födas som ett litet barn i ett stall . Han valde att komma hit för att tjäna.
Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.” (Fil 2:5-11)
Jesus talade inte bara om Guds kärlek, utan visade vad den innebar. Han böjde sig ner och tjänade. Botade sjuka, tröstade sörjande, gav människor mat. Han visade medlidande, grät och var arg för saker som var fel.  Han umgicks med de utstötta, de som inte var något i samhällets ögon. Jesus tvättade till och med människors fötter, det som egentligen var slavens uppgift och sa:
"Om nu jag, som är er her­re och mästa­re, har tvättat era fötter, är också ni skyl­di­ga att tvätta varand­ras fötter. Jag har gett er ett ex­em­pel, för att ni skall göra som jag har gjort med er.” (Joh 13: 14-15)
Ska vi följa Jesus och lära känna honom måste vi göra som han sagt och leva som Han levde.  Tjäna för att lära känna Honom. Tjäna för att bli mer lik Honom. Tjäna för att han har bett oss om det
Foto: Stina Bäckdahl
I Luk 12:48b kan vi läsa:
”Av den som har fått mycket skall det krävas mycket, och den som har anförtrotts mycket skall få svara för desto mera.”
Jag har fått så mycket. Jag kan bestämma över vilken religion jag har, jag kan säga, tycka och tänka vad jag vill och ha de politiska åsikterna som jag vill. Dessutom har jag en bra familj, härliga vänner, relativt god hälsa, pengar så jag klarar mig och mer där till. Jag tror att det innebär att om jag nu fått så mycket, så krävs det mycket av mig.  Vi måste använda det vi har fått till att tjäna.
Författaren Magnus Malm skriver i sin bok; Viskningar från katakomberna:
”Gud och människa lever i samma värld och kämpar mot samma problem. Att vända om till Gud är att bli mer, människa inte mindre. Att fördjupas i relationen till Gud är att bli mer inblandad i den här världens orättvisor, inte mindre.”
Men hur kan vi blanda oss i den här världens orättvisor? Hur kan vi klara av att tjäna?
Jag tror att för att orka leva som Jesus vill, måste man leva nära Jesus. Att kunna komma till Honom och säga, jag är svag, Du är stark. Vi måste ta mycket tid till att umgås med, be och hämta kraft från Gud.
Jag tror också att vi behöver:
  • Våga tro att Gud kan använda oss!
  • Gör det som vi vill FAST vi inte vågar! 
  • Offra annat. Prioritera. För att välja måste man också välja bort! Vad tycker vi är viktigt?
  • Bli arga på felaktiga saker och handla för att förändra dem.
  • Hitta vår egen passion, människor, grupp, ämne som man brinner för och engagera sig. Kanske måste man våga testa lite för att hitta rätt? Och slå sig ihop med andra som vill samma saker.
  • Hitta konkreta förebilder. Personer som man ser och tänker: om han kan så kan jag, om hon vågar så vågar jag. Att hitta de där människorna som vi kan se upp till och få hjälp av
  • Våga ta emot hjälp. Ensam är inte stark. Vi ska inte bara tjäna andra, utan tjäna varandra.
Och tänk på:
"Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det." (Ef 2:8)
Allting är nåd. Vi får vara svaga. Vi får misslyckas! Himla bra sak! :)
”Gud räddar världen med en kärlek och uthållighet som verkar lika svag som en sång, som en skrynklig bebis i ett stall, som en blodig man med spikar genom händerna. Korset och uppståndelsen är Guds sätt att säga - den som älskar mest vinner.” (Åsa Molin - Artikel ur Dagen 23/12 -10)

2 kommentarer:

  1. det är sant! tack för en tänkvärd julkalender pernilla - mycket mycket bra jobbat. jag gillar framför allt intervjuerna. och stinas foton, så fina!! god jul och, som det en gång stod i kommentarsfältet till en youtube-vidoe (lite cheesy javet): lets all allow the world created in our hearts spill out into the lives of others!

    SvaraRadera
  2. Tack Maja, vad kul att du tycker om den! :)
    Jul-Kram från mig
    Ps. Inte cheesy, utan bra ;)

    SvaraRadera