13 december 2011

Kunskap, medvetenhet och mod

Under min tid som tonåring var Linda Skugge en stor förebild för mig. Hon var säker på sig själv, feminist och hade tagit sig igenom en tuff tonårstid.
Det sistnämnda sporrade mig väldigt mycket eftersom jag själv gick igenom en jobbig tid. Men det som tilltalade mig allra mest var hennes åsikter om feminism. Jag visste inte så jättemycket om det just då. Tänkte mest, liksom många andra, att feminister var radikala manshatande kvinnor som inte rakade sig i armhålorna. Men samtidigt så var jag medveten om att denna bild inte byggde på så mycket mer än mina fördomar.
Mina sparsamma kunskaper om detta ämne väckte ett intresse hos mig och jag ville veta mer. Så jag började läsa Skugges böcker och fortsatte sedan att läsa annan feministlitteratur. Jag fick upp ögonen för saker som jag varit med om själv. Särbehandlingar på tjejer och killar. I skolan var det t.ex. väldigt vanligt att killarna tog mer plats än oss tjejer, det var mer accepterat. Även när det kom till deras sexualitet, den fick mycket större utrymme och uppmärksamhet. 

Jag tror att vi uppfostras av samhället och av dem runtomkring oss till att växa in i våra könsroller. Vi har både medvetna och omedvetna bilder av vad som förväntas av en kvinna och vad som förväntas av en man. Att det finns vissa skillnader tror jag, men vad som är genetiskt och vad som inte är det tvistar väl fortfarande de lärde om. Jag tror dock att spektrumet på skillnader kan vara minst lika stort bland kvinnor som bland män.

Vad det finns för skillnader på könen tycker jag inte är något som är särskilt viktigt i detta sammanhang. Det som är det väsentliga i feminism och som är riktigt viktigt är att oavsett kön, så ska vi behandlas lika, med lika förutsättningar. Inga särbehandlingar eller trakasserier ska få förekomma.

Foto: Stina Bäckdahl

Det finns ett förtryck mot kvinnor. Och har gjort i alla tider. Vissa vill blunda för det, medan andra vågar se det. Att vara feminist innebär att våga erkänna detta förtryck och ha en vilja att göra något aktivt mot detta. För att det ska kunna uppnås jämlikhet mellan kvinnor och män krävs det att bägge parter jobbar för det.

Utan de starka kvinnor som funnits innan oss som kämpat för kvinnors rättigheter, hade vi inte varit där vi är idag. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra, för den som vill se det.
Och för att kunna se dessa orättvisa behandlingar, som kan ta sig i uttryck av härskartekniker och maktstrukturer krävs det kunskap, medvetenhet och mod.

2 kommentarer:

  1. Nice. Försökte få min annars mycket progressiva SO-lärare att läsa Fittstim i högstadiet, men hon ryggade tillbaka av det alltför vulgära omslaget.

    SvaraRadera
  2. Men nej, haha, fick framsidan henne att inte vilja läsa boken?! Det var värst! Framsidan som typ är den bästa dessutom! Men himla bra försök dock Amandark :).

    SvaraRadera