7 december 2011

”Har man rätt motivation så orkar man mycket”

Isac är inspirerande genom att han är en helt vanlig, ovanlig människa som gör så mycket genom sin förmåga att ge av sig själv, sin tid och sina pengar…

Isac, hur ser ditt engagemang ut?
Jag är engagerad i mycket, men jag kan nämna några saker…
Jag är projektledare och volontär för Mattecentrum Örebro, det är en ideell förening som hjälper ungdomar med matematik. Ett annat engagemang jag har är ungdomsarbetet i Filadelfiakyrkan. Där är jag bland annat på onsdagar som ledare för en grupp gymnasieelever, där vi diskuterar olika saker som har med det kristna livet att göra. Är också ledare för en husgrupp som har som fokus att erbjuda en kristen gemenskap för människor som inte har bott i Sverige så länge.  

Vad vill du med ditt engagemang och ditt liv i stort?
Först och främst vill hjälpa människor och göra dem glada. Men eftersom jag inte kan göra allt själv vill jag inspirera och motivera andra att hjälpa andra på det sätt de är bra på. Om vi alla hjälps åt kan vi förändra världen. Det finns så mycket lidanden, i massa olika former, i världen, och jag vill göra vad jag kan för att göra världen till en bättre plats för oss människor. Jag tror på Jesus och vill göra det som han vill att jag ska göra med mitt liv. Det är han som är den stora inspirations- och kraftkällan! Jag hoppas att mitt liv kan få andra att på olika sätt komma närmre Jesus, finna meningen med livet och att vi tillsammans sprider kärleken. 

Hur orkar du? 
Har man rätt motivation så orkar man mycket. Och man orkar mer än vad man tror.
Om inte jag gör sakerna så kommer andra människor att bli lidande. Men om jag gör sakerna så kommer andra att må bra och då blir jag glad. De uppdrag jag har tycker jag också är väldigt roliga och givande, vilket är viktigt för att orka.
Jämfört med tidigare lägger jag nu mindre tid på t.ex. hushållsarbete, att träna och titta på tv, så jag tror att det går att frigöra mycket tid till att hjälpa andra om man vill.
Jag börjar varje dag med 15-60 minuter med Gud, och denna lugna stund på morgonen ger mig kraft för att klara av dagen. Sen tränar jag några gånger i veckan också, vilket är viktigt för att jag ska orka med allt annat. Ett annat knep för att orka är att hålla helgen så kravlös som möjligt, speciellt söndagen. Men så mycket som jag har nu skulle jag inte orka hela livet. 

När jag först blev inspirerad av dig var när du gett bort alla dina pengar. Varför gjorde du det?
Oj, det är en lång historia… Men när jag började läsa bibeln i 13-årsåldern fastnade jag för att man skulle skänka sina pengar till de fattiga och jag störde mig på hur egoistiskt många spenderade sina pengar. Sen dess har jag varit medveten med vad jag lägger mina pengar på.
   När jag sedan började universitetet hade jag ett sparkapital som skulle göra så att jag slapp ta studielån. Och nu i somras hade jag fortfarande mycket pengar kvar och jag fick väldigt mycket medlidande för de drabbade i svältkatastrofen i Östafrika. Jag kom fram till att om jag hade varit en svältande somalier så hade jag önskat att alla som hade pengar över skulle skänka dem så att jag, mina barn och mina landsmän skulle slippa svälta ihjäl. Så jag bestämde mig att jag skulle ge bort alla mina pengar för att dessa skulle hjälpa människor att överleva.
Det var också ett sätt att visa för mig själv och Gud att jag inte avgudade mina pengar och att jag satte min tillit till Gud istället för till pengarna. Dessutom ville jag visa för andra att man kan ge bort sina pengar till andra.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till våra läsare utifrån det?
Du kan verkligen förändra om du vill det. Fundera över vad du brinner för och vill förändra. Ta sedan reda på hur du vill göra och GÖR DET! Det finns många som har planer som rinner ut i sanden, så det är viktigt att agera. Tro på, och testa dina idéer och låt inte andras negativa attityder stoppa dig utan kämpa på. Om vi alla har inställningen att vi kan förändra välden så kan vi det. Samarbeta med andra för att skapa en bättre värld och försök inspirera andra till att hjälpa till på de sätt de kan. Sen tror jag att den största inspirationskällan och hjälparen är Gud, så om man umgås mycket med Gud, som är kärlek och har all makt, så kommer kärlek och engagemang för medmänniskorna att komma automatiskt.
Peace and love! 

Fakta om Isac:
Namn: Isac Olofsson
Ålder: 23
Familj: Mamma Annelie, pappa Daniel och syster Hanna
Gör: Studerar till lärare i matematik samt idrott och hälsa.
Favoritsysselsättningar: Hjälpa andra, träning, friluftsliv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar