4 december 2011

”Grogrunden till olycka är känslan av att man inte kan påverka”

För dem som inte känner till Clara är hon en av Sveriges mest populära bloggerskor. Hon har varit med länge och låtit oss läsare få en inblick i hennes liv, med svåra stunder likaväl som fina. Genom att skriva om saker som engagerar och blanda dessa med glittriga inlägg om sin familj, mat, inredning och mycket mer, skapar hon en underbar blandning som når till en bred publik. Jag inspireras av hennes drivkraft och engagemang, att hon blir så arg när saker är fel och att hon säger vad hon tycker!

Foto: Clara

Hej Clara, hur mår du idag?
Jag mår alldeles strålande. Älskar december!

Snart är det jul, längtar du dit?
Väldigt mycket, har längtat sedan i augusti. Jag älskar vintern i allmänhet och jul i synnerhet. Jag börjar gärna pynta redan i november!

Vad gör dig engagerad?
Det är många olika saker som gör mig engagerad. Jag går igång på uppenbara orättvisor. Som att man kan få mindre lön för att man har fel kön eller hudfärg eller religion. 

Vi som följt din blogg vet att du är feminist. Hur kan vi, killar som tjejer, arbeta för jämställdhet?
Genom att se på vilket sätt vi alla är delaktiga i problematiken. Behandlar vi små pojkar och flickor på olika sätt? Stör vi oss på någon dominant kvinna eller blyg man på jobbet - fundera varför? Har det verkligen med dessa individer att göra eller med mina förväntningar på kvinnor och män?  Om man börjar se sig omkring märken man på hur olika man behandlar människor på grund av kön - även som feminist. Att börja reflektera över det och vara öppen för sina tillkortakommanden är att vara öppen för förändring.

Du har även ett miljöengagemang. Hur startade detta och hur påverkar det dig i din vardag?
Mitt miljöengagemang har funnits så långt jag kan minnas. Jag har älskat husmorstipsen som mormor gett om hur man tar tillvara på saker i hemmet. Hela min familj är riktiga loppisälskare så vi har letat skrot sedan jag var liten. I högstadiet fick vi lära oss massor om klimatförändringarna och gifter i naturen och därifrån har intresset bara vuxit.
För mig är det ett måste att försöka vara miljövänligare. Jag får sådan ångest av att låta bli! Det är lite som med jämställdhet. När man väl tagit på sig jämmställdhetsglasögonen eller miljöglasögonen ser man allt genom dess lins. Det är jobbigt men lärorikt. Och det är väl det som är tråkigt med julen i så fall - att svenskarna konsumerar så otroligt mycket och äter så enormt mycket kött. Det rimmar lite illa med julens fridsamma budskap.

Har du några bra miljötips att ge oss?
Det är det där gamla vanliga. Köp kläder och prylar begagnat istället för nytt. Åk mindre bil och framförallt äta mindre kött. Våra förfäder skulle dåna om de visste hur vi vräker i oss idag. I Sverige var kött för hundra år sedan en lyxvara man åt någon gång i månaden. Så borde det bli igen tycker jag!

Vad längtar du efter just nu och i livet i stort?
Jag längtar efter lugn. Jag har så många bollar i luften - så mycket som är roligt - och jag önskar att jag skulle bli bättre på att inte överskatta vad jag hinner.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till våra läsare utifrån det?
Den största grogrunden till olycka tror jag kommer från känslan av att man inte kan förändra eller påverka sin livssituation - inte sin omvärld - inte sin egen värld, men det är fel! Det finns alltid saker man kan påverka och förändra om man är missnöjd, även om det är i liten skala. Många bäckar små...
Det är inte lätt och går inte snabbt nödvändigtvis. Men det går! Att hitta de där små sakerna i sitt liv som man vill förändra - det är vad som kommer att göra stor skillnad på sikt

Foto: Clara
Fakta om Clara:
Namn:
Clara Lidström
Ålder: 25 år
Familj: Man, barn och hund
Gör: Jag jobbar som bloggare och journalist.
Är aktuell i Gokväll Lördag och
Husmorskolan firar jul hemma hos Underbaraclara i P1 i december.
Favorit sysselsättningar: Sova, äta och kittla små barn.

2 kommentarer:

  1. underbara Clara är ju alldeles oförskämt ung och duktig.

    SvaraRadera
  2. Absolut! :) Dessutom väldigt trevlig!
    Spana in hennes blogg vettja: underbaraclaras.com

    SvaraRadera