6 december 2011

Att byta cirkel

"Många av oss är fast i en cirkel där vi spenderar pengar som vi inte har på grejer vi inte behöver, för att göra intryck som inte är bestående på människor som vi inte bryr oss om."
- Tim Jackson
Känner vi igen oss? Hur blev det egentligen så här? Och kanske viktigast av allt: vad gör vi åt det? Under fyra luckor i adventskalendern vill jag försöka skissa upp en annan cirkel att snurra i. Välkommen att snurra med.


Del 1: Människor
Om den onda cirkeln behöver rivas upp från grunden, så låt oss börja med att vända på ordningen. Låt oss tala om människor.

Jag vet inte vad du drömmer om. En del av oss drömmer om att få starta upp en fantastisk organisation som gör en massa bra saker. Andra drömmer om att få vandra genom uråldrig regnskog i Amazonas. Vissa längtar efter att få renovera ett ruffigt sekelskifteshus i Nora.

Allt det där är ju bra saker. Och ändå vet vi ju alla: When the rubber hits the road. När det verkligen gäller. Då är det människorna som gör livet vackert.

För vem betyder din organisation något, om inte för människor? Med vem ska du dela dina upplevelser från regnskogen, om inte med en vän? Och till vad går dina tankar när du ligger på din dödsbädd i Nora? Tänker du på listerna som du aldrig hann sätta upp, eller människorna du delat ditt liv med?

Varför är det då så svårt för många av oss, att varje dag välja människorna framför det andra? Visst vi kan ha goda skäl. Ibland orkar man inte med andra. Ibland kräver helt enkelt matlådor, studiemedelssökande och golvlister vår tid. Ibland kommer helt enkelt människorna i andra hand.

Men ändå. Jag tror att vi i allmänhet behöver förändra våra tankar. Jag tror nog att vi skulle kunna välja annorlunda många stunder, om vi hade börjat vår dag med orden: "Det är människorna som gör livet vackert!"

Men så var det det där med människor som vi inte bryr oss om. Som jag tolkar Tim Jacksons citat så handlar det inte om att börja vara otrevlig mot människor. Men det handlar om att ställa sig frågor som: för vilka människor finns jag till? vilka människor finns till för mig?

Så mycket i livet drar oss människor isär. Och ingenting drar oss isär så mycket som när vårt fokus inte är på dem vi har omkring oss, utan ständigt riktat mot någon annan. När vi beundrande blickar på våra idoler och tänker att vi vill bli som dem, trots att någon alldeles intill behöver mig som jag är.


1 kommentar: