2 december 2011

Små saker med stor kärlek - det tar inte längre tid

Moder Theresa har sagt:
Vi kan inte göra några stora saker, bara små saker med stor kärlek”
En annan klok kvinna, som arbetar inom älderomsorgen, ska ha sagt på någon utbildning att ”det tar inte längre tid att byta blöja med kärlek”.
Jag önskar så att de orden skulle få fastna i mitt hjärta men samtidigt fortsätta rakt ut i mina händer när de dukar fram tekoppar, till mina mungipor, till mina öron och till mitt ”Hej! Hur är det?”

Två motsatsexempel
Det var längesedan jag var på banken, men senast jag var där skulle jag växla in mynt. Jag hade tydligen lyckats stoppa mynten fel i sådana där pappersrör. Det var ett väldigt litet kontor. Så när tanten bakom luckan ljudligt suckade och näbbigt och snipigt frågade hur jag hade lyckats göra fel med något så enkelt och bad mig gå och göra om proceduren, hörde varenda människa därinne det. Jag önskade mig någon annanstans.

Det senaste året samlade jag på mig ett rejält gäng med återbetalda tågbiljetter eftersom tåget varit mer än en halvtimme försenat. De flesta var på 74 kr och nu ville jag lägga ihop alla dem och betala en långresa. Medveten om att mitt ärende skulle ta tid och vara krångligt gick jag in på tågstationen och bad om hjälp. Jag möttes av en varmhjärtad, varmblickad SJ-man med ett äkta leende och jag fick känslan av att han tyckte det var roligt att lösa mitt problem! Jag blir glad bara jag tänker på hans service! Han fick mig att känna mig värdefull, viktigt och sedd, trots att jag bara kom med ett biljettärende.

Foto: Stina Bäckdahl
Små saker med stor kärlek – det tar inte längre tid
Det tar inte längre tid att lösa ett biljettproblem med god service. Det tar inte längre tid att köpa rättvisemärkta bananer eller KRAV-märkt mjölk. Det tar inte längre tid att byta blöja med kärlek. Det tar inte längre tid att försöka se det bästa hos människor man möter. Men det gör stor skillnad. Och det är inga stora saker vi behöver göra för att göra skillnad. Bara små saker med stor kärlek. Det har Moder Theresa sagt. 

 

2 kommentarer:

  1. Tack! Det där är mitt favoritcitat av Moder Theresa och har funderat en hel del hur man kan leva ut det praktiskt idag. Tack för att ni får det att låta så enkelt. Blir inspirerad.
    Och tack för en mycket fin och annorlunda julkalender. Kram

    SvaraRadera
  2. Så sant så sant! Goda tankar! Fin jul till dig/er. Catharina i Skara

    SvaraRadera