18 december 2011

”Jag tror verkligen på de små förändringarna”

Linnea är en 25-årig tjej och bloggare som agerar för bättre miljö och hälsa genom No Poo metoden…

Vem är Linnea?
Jag är en 25-årig student som har hunnit med en karriär inom reklambranschen men som nu har sadlat om för att satsa på förlagsbranschen. På fritiden är det alla former av pyssel som gäller, gärna något som har med tyg eller garn att göra. Jag älskar också att åka runt på loppisar och fynda prylar, främst från 50-talet. Dessutom är jag barnsligt förtjust i djur. Vore jag inte överkänslig mot pälsdjur skulle jag förmodligen ha hela lägenheten full, för tillfället nöjer jag mig dock med två sparvpapegojor.

Vad innebär No poo?
No Poo är en förkortning av No Schampo, men syftar givetvis också till att använda produkter med mindre skit i. Det innebär att man i största möjliga mån försöker undvika produkter med ämnen som är farliga för miljön och för oss.

Vad gör du för att förändra?
Min inställning till skönhetsprodukter ändrades när jag läste en undersökning av Råd och Rön om giftiga och allergiframkallande ämnen i body lotions. Jag bestämde mig för lära mig mer, vilket också ledde till att jag började utesluta ämnen som inte var okej och istället sökte efter andra alternativ.
Jag vill ha produkter som är både miljö- och människovänliga. Jag har helt slutat med schampo och tvättar håret enbart med balsam. Jag använder ingen duschtvål utan enbart sockerskrubb. Jag undviker också deodoranter som innehåller aluminium, samt produkter med mineraloljor, silikoner, skadliga konserveringsmedel samt syntetisk parfym. 
För mig är det dock viktigt att inte hamna i en konsumtionshets, för det känns inte hållbart hur ekologiska produkterna än är. Därför har jag försökt vara mer back to basic när det gäller mina val. Det går exempelvis utmärkt att varva ansiktskrämen med ren kallpressad ekologisk olja, det är enkelt att göra en egen sockerskrubb och man kan även göra eget balsam om man är lite pillig. Jag gillar tanken att se hud- och hårvård som färskvaror, precis som vi gör med mat. Jag föredrar också att så långt som möjligt använda närproducerade alternativ och håller för tillfället på att göra en egen hudkräm med bas av närproducerad ekologisk rapsolja och dito bivax. 
Förutom när det kommer till skönhetsprodukter har jag blivit mer noggrann med vad jag äter, och prioriterar där närodlat och efter säsong i största möjliga mån, samt rensat ut så många hälsovådliga hushållsprodukter som möjligt.

Blir det verkligen lika bra utan vanliga produkter?
Ja, faktum är att det många gånger blir bättre. Man får inte glömma bort att många ingredienser till konventionell hudvård används för att de är billiga och har lång hållbarhet, inte för att de nödvändigtvis är det som är det bästa. 
Jag har märkt en enorm skillnad på mitt hår efter att jag slutade med schampo, det har blivit tjockare, lockigare och växer snabbare. Till och med min frisör är imponerad! Överlag är min hud mindre torr sen jag slutat använda sulfatspäckade duschkrämer. 
Men det handlar mycket om att hitta rutiner som fungerar för var och en.

Temat på vår blogg är: Jag kan förändra! Vad skulle du vilja säga till
våra läsare utifrån det?
Jag tror verkligen på de små förändringarna. Ingen orkar ändra hela livet på en dag. Börja med något litet; nästa gång du ska köpa en hudkräm välj ett ekologiskt alternativ, eller nästa gång du köper tvättmedel välj ett miljömärkt utan parfym. Köp ekologiska ägg istället för vanliga. Jag är övertygad om att det kommer spela roll i längden.

Fakta:

Namn: Linnea Backström
Ålder: 25
Familj: Mamma, pappa, tre syskon, pojkvän, papegojor, bonusbarn och bonushund. 
Gör: Studerar Litteraturvetenskap
Favorit sysselsättningar: Läsa, virka, sticka, pyssla med egna hudvårdsprodukter samt en mer eller mindre seriös balkongodling. 


Ps. För er som vill läsa mer om No Poo, veta vilka ämnen man ska undvika, hur man hittar ekologiskt schampo och mycket mer, spana ni: www.nopoo.se och vet ni, det funkar! Jag har själv testat i några månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar